25.4.2024 | Autotoday
Auto- ja liikennetoimittajat ry esittää, että valtio ottaisi uudelleen käyttöön romutuspalkkion vuosien 2024 ja 2025 aikana.
Uuden romutuspalkkion pitäisi kohdistua nimenomaan uusien autojen hankintaan. Edellinen romutuspalkkio vuosina 2020–21 ei lisännyt kovinkaan paljon uusien autojen myyntiä, koska lähes kaksi kolmannesta romutuspalkkioon varatusta rahasta käytettiin sähköpolkupyörien hankintaan. Niinpä valtio ei saanut romutuspalkkiosta takaisin autovero- tai alv-hyötyjä kuten vaikkapa vuoden 2018 romutuspalkkiossa.
Nykyisessä kireässä taloustilanteessa on tärkeää, että romutuspalkkio maksaa itsensä takaisin ja tuottaa lisäksi valtiolle lisäarvoa lisääntyneinä verotuloina.
Esimerkiksi jos romutuspalkkio olisi 1 500 euroa, niin 11 000 uuden auton hankinta tarkoittaisi 15 miljoonan euron kuluja valtiolle. Vastaavasti uusista autoista saatava autoverokertymä toisi Autoalan tiedotuskeskuksen laskelmien mukaan takaisin 12 miljoonaa euroa ja alv-kertymää peräti 35 miljoonaa, vaikka laskettaisiin vain ne autot, joita ei ilman palkkiota hankittaisi.
Kolminkertainen hyöty
Verotulojen kasvun lisäksi uusien autojen hankintaan kohdistuva romutuspalkkio uudistaisi autonkantaa, vähentäisi päästöjä ja lisäisi liikenteen turvallisuutta. Voisi siis nähdä, että romutuspalkkion käyttöönotto toisi kolminkertaisen hyödyn.
Uuden romutuspalkkion saamisen edellytyksenä oli vuosien 2020–21 romutuspalkkiossa enimmillään 120 g/km:n hiilidioksidipäästöjen raja uuden WLTP-mittaustavan mukaan. Käytännössä tämän uuden WLTP-rajan alle mahtuivat vain täyssähköautot ja ladattavat hybridit, joiden hinnat olivat korkeita. Se rajoitti osaltaan mahdollisuuksia romutuspalkkion käyttöön.
Uudessa romutuspalkkiossa päästörajaa olisi syytä tarkastella niin, että sen ansiosta myös edullisia pieniä autoja voisi hankkia romutuspalkkion avulla vaikka niin, että aiempaa WLTP-mittaustavan mukaista päästörajaa nostettaisiin 140 g/km:iin. Edelleen puhuttaisiin autoista, joiden päästöt ovat merkittävästi pienempiä kuin Suomen teillä liikkuvien ikääntyneiden autojen päästöt.
Vertailun vuoksi esimeriksi Italiassa romutuspalkkiota on myönnetty erisuuruisina riippuen auton päästöistä. Palkkion määrä on ollut enimmillään täyssähköautossa 5 000 euroa ja pienimmillään 2 000 euroa silloin, jos päästöt ovat jääneet alle 137 g/km:n.
Ranskassa täyssähköautolle tai vetyautolle on vuonna 2023 saanut 6 000 euron palkkion ja 4 000 euroa uudeksi laskettavasta alle kuuden kuukauden ikäisestä autosta, jonka päästöt ovat jääneet alle 122 g/km:n. Myös yli kuuden kuukauden ikäisistä autoista on saanut saman palkkion, jos päästöt ovat jääneet alle 137 g/km:n.
Lähde: Autotoday | Clas von Bell
Tiedotteet
#Tieliikenne#Hallitus
19.4.2024 |
Tiedotteet
#Kellojen siirto#Kesä
26.3.2024 |
Tiedotteet
#Liikenneturvallisuus#Tuulilasi
16.2.2024 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#TEN-T
18.1.2024 |
Tiedotteet
#Hankintatuki#Sähkökuorma-auto#Pakettiautot
14.12.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto#Yksityistie
8.12.2023 |
Tiedotteet
#Linja-auto#Julkinen liikenne#HSL
29.11.2023 |
Tiedotteet
#Mopoilu#Liikenneturvallisuus
1.11.2023 |
Tiedotteet
#Opetuslupa#Autokoulu
27.9.2023 |
Tiedotteet
#Tiestön kunto
20.9.2023 |
Tiedotteet
#Sähköauton lataus#Talous
12.9.2023 |
Tiedotteet
#Raskas liikenne#Ajopiirturi
16.6.2023 |
Tiedotteet
#LVM#Ansiomitali
18.4.2023 |
Tiedotteet
#LVM#Nuori kuljettaja#Ajokorttilaki
13.4.2023 |
Tiedotteet
#LVM#Kellojen siirto
24.3.2023 |
Tiedotteet
#LVM#Raskas liikenne
16.2.2023 |
Tiedotteet
#Talviaika#Kellojen siirto
26.10.2022 |
Tiedotteet
#Sähköautoilu#LVM
20.10.2022 |
Tiedotteet
#LVM#Budjettiriihi
1.9.2022 |
Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemustasi verkkosivustollamme. Osa evästeistä on välttämättömiä verkkosivuston käytön kannalta ja etenkin ostotapahtuman kannalta, osa valinnaisia: suorituskykyä seuraavat evästeet kertovat, miten käytät verkkosivustoamme ja sen ominaisuuksia; toiminnalliset evästeet muistavat mieltymyksesi.
Nämä ovat välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta. Näitä tietoja käytetään helpottamaan verkkosivuston käyttöä ja näitä ei voi poistaa.
Markkinointievästeitä käytetään verkkosivuston kävijöiden seuraamiseen, jotta julkaisijat voivat kohdentaa markkinointiaan asiaankuuluvilla ja kävijää kiinnostavilla mainoksilla.
Keräävät tietoja verkkosivustomme käytöstä, esimerkiksi käynneistä sivuilla tai virheilmoituksista. Nämä tiedot yhdistetään ja anonymisoidaan, ja niitä käytetään verkkosivustomme kehittämiseen. Käyttämämme analytiikka-työkalut ovat : Google Analytics,